Etalagetaal

Het klinkt een beetje gek, maar een etalage kan ook praten! Hoe dan? Ik kan je vertellen waarom.

 

Je hebt het waarschijnlijk zelf niet door maar door de opmaak en het taalgebruik van een winkel krijgen ze al snel wat klanten. Ik heb een onderzoek gedaan naar het taalgebruik van etalages en kwam bij de volgende conclusie.

 

Een kledingwinkel gebruikt gemiddeld 7 woorden op een poster. Bijvoorbeeld bij de zin: 2e broek de halve prijs! Bij deze zin zijn een aantal woorden weggelaten, een 'kloppende' zin zou zijn: Kom nu want de tweede broek is voor de helft van de oorspronkelijke prijs!

De opticien gebruikt gemiddeld 23 woorden. Je ziet dan ook dat het een 'kloppende'zin is: Eye Wish opticiens: Wij zien u graag! Ook voor al uw vragen over uw nieuwe bril of contactlenzen.

 

Of het een etalage aantrekkelijker maakt door gebruik te maken van lange zinnen of korte zinnen is volgens mijn conclusie niet te zeggen. Beide winkels bestaan nog, dus ik neem aan dat de zaak goed loopt!

 

Journaliste: Esmee